+370 (41) 52-39-25

info@pauc.lt

Papilės g. 3, LT-76196 Šiauliai

3 ketvirtis. Sveika ir saugi vasara

Vasaros džiaugsmai jau lieka prisiminimuose, bet kaip gera prie jų sugrįžti… Savo mintimis apie vasaros džiaugsmus ir pavojus iš vaikų pusės, pasidalino su priešmokyklinukais dirbusi mokytoja Giedrė. Ugdytiniams buvo užduotas klausimai: „Kokių pavojų yra vasarą? Ko reikia saugotis?“. Pirmi nuskambėję atsakymai buvo susiję su saugaus eismo taisyklėmis. Taip apie tai daug kalbame metų eigoje, dalyvaujame įvairiose akcijose, daug keliaujame už įstaigos ribų, tad vaikams prisiminti nebuvo sudėtinga. Tačiau paaiškėjo kita įdomi detalė – vaikai nė nepagalvojo, kad vasarą mūsų tyko daug daugiau pavojų: karšta saulė, vandens telkiniai, erkės ir uodai, įvairūs vabzdžiai, miške sutikta gyvatė, rastas nežinomas grybas ar uoga, užkurtas ir neprižiūrimas laužas, nesaugus elgesys su fejerverkais, įvairūs masiniai renginiai, kurių metu, galima pasimesti, pasiklysti… Diskutavome, kaip elgtis saugiai, susipažinome su pagalbos priemonėmis, o svarbiausia pasižadėjome rūpintis savimi, savo sveikata (grūdintis) ir pamokyti kitą, jei šis elgiasi netinkamai. Peržiūrėjome keletą video apie saugų elgesį vasarą.

Kalbant apie saugumą su mažesniaisiais buvo priderinta prie jų interesų – kiemo aikštelėje traukinukas. O kaip elgiamės keliaudami? Ką turime daryti laukdami traukinio? Ar galime keliauti vieni? Pasvajojimas su vaikais apie kelionė laivu kaip būtų, jei keliautume laivu ir kaip saugiai jame elgtis. O tam pasitelkiami naratyviniai žaidimai.

Didelį vaidmenį supažindinimui su saugumu vasarą atliko visuomenės sveikatos biuro specialistė Jordana, didelį dėmesį tam skyrusi birželio pradžioje. Vaikai buvo supažindinti su vasarą tykančiais pavojais: kaip apsisaugoti nuo saulės, kodėl reikia gerti daug vandens, kaip saugiai važinėti su dviračiu, kaip elgtis miške, kas gali nutikti įgėlus bitei. Didelis dėmesys skirtas būnant prie vandens telkinių. Su įdomumu mažieji žiūrėjo mokomąjį filmuką „Būk saugus prie vandens“, o po filmuko atliko įvairias susijusias užduotėles.

 

Aurelija Leišienė, direktoriaus pavaduotoja ugdymui

Giedrė Pipinytė-Grunskienė, ikimokyklinio ugdymo mokytoja

Šiaulių Petro Avižonio ugdymo centras

2 ketvirtis. Sveikatos idėjų skrynelė ant žaliosios palangės

Atšilus pavasariniams orams ir vis dažniau pasirodant saulutei, centro bendruomenė suskubo įsileisti pavasarį ir į savo grupes. Kasdien stebėjo atbundančią gamtą lauke. Aiškinosi, ko reikia, kad augalai augtų, žaliuotų, žydėtų. Dabar jau ir iš sėklyčių užaugo, ir sodinukai į daržą susodinti, ir net derlius ragautas. O kaip mums sekėsi, papasakosime išsamiau.

Mažieji ant savo palangių sėjosi gėlyčių, pasisodino žirnių, pupų, pomidorų, svogūnų. Vieną svogūną įmerkė ir į vandenį – norėjo įsitikinti, ar augalas auga ir be žemių. Vaikams buvo įdomu pats procesas: apžiūrinėti sėklas, berti žemes, sodinti, laistyti, o vėliau ir stebėti, kaip augaliukai dygsta, stiepiasi, auga. Buvo įdomu, jog svogūnas vandenyje išleido didžiules šaknis ir užaugino laiškus. Laiškus bandė ragauti, bet mūsų mažiesiems jie nelabai patiko, todėl nusprendė juos palikti sriubai.

Vyresni vaikai prieš nuspręsdami, ką sodinti, patys svarstė, diskutavo. Apklausus vaikus paaiškėjo, kad reikia užsiauginti svogūnų, krapų, kad galėtume paskaninti sriubą. Buvo ir siūlymas pabandyti pasėti, kuo įvairesnių prieskonių: petražolių, bazilikų, pipirinės. Tad prieš sėją sužinota apie prieskoninių augalų naudą. Sėjimui ir sodinimui pasirinkti skirtingi indeliai ir skirtingos augimo sąlygos (šviesa-tamsa). O pats smagiausias buvo skanavimo procesas! Vaikai padarė išvadą, kad pačių užauginti prieskoniai yra patys skaniausi ir šviežiausi.

Dar vieni augino svogūnus ir česnakus, savo sodinukus tyrinėjo – šiugždino lukštus, perpjovė, apžiūrėjo, uostė, ašarojo… Kadangi grupėje – už tvarią aplinką, augalams auginti naudojo indelius nuo jogurto, popierines pakuotes, panaudotus mineralinio vandens butelius, iš kurių darė originalias lysves. Vaikai su dideliu susidomėjimu stebėjo augalų pokyčius, matavo kiek užaugo per savaitę. Vyko įdomi diskusija, kodėl svogūnai ir česnakai palinkę į šviesą, kokia jų nauda.

Priešmokyklinukai organizavo dygimo varžybas, kur pirmąją vietą užėmė svogūnų laiškai, todėl buvo greičiausiai nuskinti ir suvalgyti papildant pietų racioną, o vaikų organizmus – vitaminais. Visų kitų žaliosios palangės augalų derliaus dar teks palaukti, nors agurkai jau žydi ir matosi vaisiaus užuomazgos.

Taigi, augindami savo žaliąją palangę vaikai plėtė gamtos pažinimo, sveikos mitybos žinias, patyrė sėkmės jausmą, sulaukę derliaus iš savo svogūno, augintų prieskoninių žolelių. O kur dar tyrinėjimai ir atradimai!

 

Aurelija Leišienė, direktoriaus pavaduotoja ugdymui

Asta Žvigaitienė, ikimokyklinio ugdymo auklėtoja metodininkė

Regina Liakaitė, vyresnioji ikimokyklinio ugdymo auklėtoja

Šiaulių Petro Avižonio ugdymo centras

 

1 ketvirtis. Gera savijauta padeda mokytis, dirbti, bendrauti

Norėdami pasiekti gerų ugdymosi rezultatų įstaigoje stengiamės užtikrinti palankų mikroklimatą visiems ugdytiniams. Tai sąlygoja kompleksas priemonių: socialinis saugumas, psichologinis saugumas, fizinis saugumas. Grupėse vaikams diegiami saugaus elgesio savo aplinkoje, gatvėje, viešose vietose įpročiai, sveikos gyvensenos principai. Tai komandinis grupės personalo darbas. Tam padeda grupės susitarimai, sistemingas kasdienių gyvenimo įgūdžių formavimas. Džiugu, kad jau gauname savo pastangų grįžtamąjį ryšį. Tėvų bendruomenė aktyviai dalyvauja sprendžiant vaikų saugumo problemas.

Didelį dėmesį skiriame gebėjimui gyventi tarp žmonių, saugiam elgesiui artimoje aplinkoje, viešose erdvėse. Gera nuotaika ir savijauta randama būdami gamtoje – mūsų įstaigos ugdytinių ypač miesto parke, o taip pat sportuodami, žaisdami lauke, relaksuodami, Išmaniųjų erdvių” kambaryje. Akcentuojame, kaip svarbu žinoti savo vardą, pavardę, adresą – dauguma vaikų tai žino. Aiškinamės, ką daryti pasimetus, kaip elgtis su nepažįstamais žmonėmis. Šiomis temomis diskutuojame ir su ugdytinių tėvais.

Psichologinis saugumas – svarbus faktorius gerai savijautai ir sėkmingam ugdymuisi. Vaikų grupė jau tapo bendruomene, išmoko kontroliuoti savo veiksmus, valdyti emocijas, užjausti, paguosti nuliūdusį. Vaikai pastebi netinkamą draugų elgesį, perspėja juos dėl to. Adekvačiai elgiasi su SUP turinčiais grupės draugais, rodo iniciatyvą įtraukti juos į bendras veiklas.

Kalbant apie konkrečias veiklas, kurias paskatino Sveika mokykla – priešmokyklinio amžiaus grupės vaikai pasirūpino savo sveikata ir stiprino psichologinę bei dvasinę savijautą mokydamiesi medituoti. Ugdytiniai puikiai meditavo jau pačius pirmuosius kartus https://youtu.be/sVdl0TZLcHQ . Vaikams užsiėmimas labai patiko ir ši praktika sėkmingai taikoma tolimesnėse veiklose, kai vaikams reikia nuraminti savo kūną, mintis, pasisemti kosminės energijos, įsiklausyti ir išgirsti save bei pasaulį.

Su 4–5 m. vaikais išsikalbėta, kas galėtų padėti, kad pasijaustume geriau. Klausantis klasikinės muzikos pabandė atsipalaiduoti, nusiraminti, panaudojo penkių pirštų nusiraminimo pratimą. Taip pat vaikams buvo pasiūlyta užsimerkti ir paklausyti, kaip skamba muzika, kai mes tylime ir būname užsimerkę. Nusiraminimui panaudoti meditaciniai kamuoliukai, plunksnelės. Su vaikais aptarta, kaip jaučiamės, kai esame nusiraminę, ramūs ir kaip jautėmės prieš tai. Po šio užsiėmimo vaikai pasidalijo savo įspūdžiais: „kaip įdomu tyloj klausytis muzikos“; „man patiko penkių pirštų pratimas“; „aš visai nejaučiau, kaip toli plunksną nupūčiau užsimerkęs“; „ar mes galėsime dažniau nusiraminti?“. Pritaikytos ir turimos technologinės priemonės, skirtingos erdvės.

Ne mažiau svarbus atsipalaidavimas ir mažesniems – 3–4 m. ugdytiniai klausydamiesi ramios muzikos atsipalaidavo, savo kūno judesiais improvizavo pagal muzikos melodiją, lavino kūrybiškumą, dėmesio koncentraciją. Lopšelio grupėse panaudoti pratimų kompleksai ant masažinių kilimėlių – malonumas tiek jais keliauti, tiek susidėlioti pagal savo norus.

Visos organizuotos veiklos, padėjo palaikyti gerą nuotaiką grupėse ir gerą psichologinį klimatą įstaigoje. Pati tematika paskatino pedagogus paieškoti įvairesnių atsipalaidavimo formų, jų pritaikymo vaikams, praktinio išbandymo, pastiprino grupių komandų tarpusavio bendravimą.

 

Aurelija Leišienė, direktoriaus pavaduotoja ugdymui

Irena Kaušienė, vyresnioji auklėtoja

Jurgita Kvietkauskienė, vyresnioji auklėtoja

Šiaulių Petro Avižonio ugdymo centras

Atnaujinta: 2022-09-30

PARTNERIAI
Šiaulių lopšelis-darželis ,,Bitė”
Šiaulių lopšelis-darželis ,,Bitė”
Šiaulių lopšelis-darželis ,,Sigutė”
Šiaulių lopšelis-darželis ,,Sigutė”
Šiaulių lopšelis darželis ,,Žilvitis”
Šiaulių lopšelis darželis ,,Žilvitis”
Šiaulių lopšelis-darželis ,,Gluosnis”
Šiaulių lopšelis-darželis ,,Gluosnis”
Klaipėdos regos ugdymo centras
Klaipėdos regos ugdymo centras
Panevėžio regos centras ,,Linelis”
Panevėžio regos centras ,,Linelis”
Sveikatiada
Sveikatiada
Sveika mokykla
Sveika mokykla
Lietuvos mažųjų žaidynės
Lietuvos mažųjų žaidynės
Elektroninis dienynas
Elektroninis dienynas